Sunday 2 December 2012

politikkan agama

al00o semua ..
                 macam boring jer tajuk tu kan .. well aku sendiri pon bukaan nya minat politik .. aku tak pandai pon if ada orang ajak berdebat mengenai politik .. cukup sekadar asas2 yg aku tahu secara kebetulan sahaja .. kalau dalam subjek sejarah , kalau ad kluar bab2 parti2 ,, pilihan2 raya .. jumlah2 kurusi yang dipertandingkan dan seantero dengannya ,, haruss lah aku tidur sahaja dlm kelas tuh .. 
nowdays kita boleh tgk semua nk guna politik utk dapatkan apa yang dihajatkan .. mcm otto von bismark and  count camillio benso di covour yg gunakan konsep "real politics" utk dpt kan ape jer yg mereka nk .. termasuk la dgn membunuh .. well ilmu sejarah aku masih kuat di otak ni ..
aku paling minat bab tamadun eropah masa belajar sejarah .. zaman gelap .. best sangat ..

tapi apa yg nk dikongsi pd hari ni adalah satu isu iaitu "mempolitikkan agama"
mungkin remaja 17 tahun mcm aku ni masih mentah nak ckp pasal isu  ni .. tp sebagai warganegara malaysia .. aku jugak ada hak untuk menyuara kan pendapat aku .. yedakk ??
*kalau salah mohon cerca ok .. 

orang2 politik ni dh x kisah ape je cara dyorng boleh guna asalkan dyorng disanjung .. nampak gah di antara yg gah , boleh menguasai tampuk kepimpinan negara  .. 
kalau korng tgk beberapa mggu lalu ad la satu parti pilitik ni telah menggunakan agama sebagai medium utk menjatuhkn parti lain .. 
humm aku tidak menyokong mana2 pihak ,, sekadar memberi pndangan sahaja ,, 
membawa tanggungjawb agama islam .. mcm tu ke cara umat islam .. 
sebagai org islam aku malu dgn tindakan org2 islam dlm parti tu 
duduk berhimpun .. smpai solat hajat mndoakan kehncuran rakan seagama sendiri .. 
doa adalah untuk kebaikan bkn untuk kehancuran ..
aku yakin Allah juga tidak akan sesekali mengabulkan doa hambanya yg ingin melakukan kejahatan kpd org lain .. 
sudah la begitu .. ada diantaranya depan masyarakat pijak semut pun x mati .. tp blakang rakyat ..
duk sibuk bersekongkol dengan yahudi demi nk jd pemimpin negara kononnya .. 
hanya islam pada nama tapi muflis dengan akal fikiran .. 

jd wajarkah agama di permainkan begitu ??
tak kisah la apa pon parti yg kita sokong .. mesti kena ada sinergi antara rakyat dgn pemimpin ..
tak kekwat2 .. feeling2 diva .. walhal kalau org tak undi kau jd wakil rakyat ...
entah2 kau duk semai kangkung jer pi jual kat pasar seikat 2 hengget .. 
or duk gentel karipap kat simpang empat .. 
bila belum dpt jnji itu dan ini .. manis sngt ayat2 propa tuh ..

tapi bila dh dpat terus nk jd hazel nut yg lupakan kulitnya .. 
*hazel nut pon mahal ok*
ha lgi trus kau sombong dgn rakyat .. 
jd angkuh lupa jnji .kononnya kau adalah pemimpin yg disegani ..

mmg segan pon .. segan aku ad pemimpin cm tu 
as a youth .. kami perlukan satu suasana yg baik dlm negara utk terus ambil alih tugas mengemudi tampuk kepimpinan negara .. ha kn dh kluar ayat bm A+ ..
kalau la semua orng sebuk nk jual ikan (selfish) ..
kisian la fish kan .. 
ehh ,, ?? ok tak de kena mengena 
ok la aku noktah kan kat sini dulu .. aku rasa those yg politicians yg tersesat bca entry ni haruss cerca aku berbakul bakul .. 
chill ok pakcik2 comel .. mokcik2 cute .. just a brief opinion ..
klau tak suka pi jauh2 nih .. 

eeeeee i order karipap pusing la .. karipap !! kenapa susah sngt nk paham ??!!


No comments:

Post a Comment