Tuesday 19 March 2013

sinar mentari di ufuk timur . . . .

    sinar mentari pagi di ufuk timur menerjah ke ruangan kelopak mataku yang masih terpejam rapat .. riuh kicau burung burungngan di luar jendela benar2 dapat aku rasakan meskipun masih didalam bugkusan selimut tebal .. terasa sungguh berat mahu meninggalkan pembaringan .. tapi hari ini merupakan hari yang sangat penting bagi aku .. hari yang aku nantikan lebih kurang 3 bulan setelah tamat alam persekolahan .. usai solat subuh tadi .. entah bagaimana aku terlena kembali ..


   aku kerling jam tangan di tangan kiri ku .. sudah menghampiri jam 10. 15 pagi .. aku percepatkan langkah ke ruang tamu .. ayah dan ibu ku sudah lama menunggu ku .. aku tidak menjamah pun sarapan yang telah tersedia .. gemuryh barangkali .. sebenarnya aku lebih selesa pergi brsama teman2 tapi .. ayah dan ibu ku .. yang mesra ku panggil abah dan mak sungguh berkeras mahu menemani ku .. itu benar2 membuat darah gemuruhku naik ke kepala ..  ku atur langkah ku satu persatu menuju muka pintu .. sambil mulut ku terkumat kamit melafazkan ayat kursi .. aku berharap kepergianku ini dilindungi daan dilimpahi dengan nikmat rezeki ..

   sesampai di perkarangan dewan sekolah , ku lihat sungguh ramai calon2 spm seusia ku yang aku kira resah barangkali .. seperti ku juga yang menanti keputusan bila2 masa dari sekarang . aku tinggalkan abah dan mak di kereta .. aku melangkah longlai ke dewan ditemani rakan2 ku yang lain .. lama benar tidak bersua dengan mereka .. rindu bukan kepalang :)


  kami menanti di dewan dengan perasan yang sungguh tidak keruan .. pelbagai perasaan negatif positif bercampur aduk menerjah fikiran aku .. aku hanyut dalam lamunan yang tidak berpangkal tidak berpenhujung menginggaalkan pengetua yg sedang berucap .. aku sama sekali tidak menghiraukan kata2nya .. tiba2 aku tersentak dek tepukan gemuruh yang benar2 menbuat aku tersentak .. aku turut berbuat demikian : menepuk tangan tanpa tujuan . aku kembali memberi fokus kepada pengetua ..

 "DI UMUMKAN PELAJAR TERBAIK SPM 2012  DENGAN MEMPEROLEH KEPUTUSAN 9A .. TAHNIAH KEPADA MOHD ALIFF SHUHAIRI BIN AHMAD SABRI "

   aku dibalut rasa terkesima yang maksimum .. seolah olah aku tidak berpijak di bumi .. aku melangkah ke hadapan dewan .. tanpa sedar berjujuran air jernih membasahi pipi ku .. aku segara mengesat air itu.. segera aku ukirkan senyuman tidak tau buat siapa .. ku dengar seisi dewan memberikan tepukan yang maharaja gemuruh kepadaku .. dari depan aku dapat melihat abah dan mak mengukir senyum kepadaku .. alhamdulillah ya allah .. ya rabbi .. sesungguhnya ini adalah kurniaan rezeki yang terindah buat ku ..



  * aku terhenti dari lamunan .. ku cabut sebentar kaca mata dan meletakkannya diatas meja belajar ku .. ku lihat jam menunjukkan pukul 3 petang .. dengan cuaca yang dingin .. sedingin lavender menyelubungi diriku .. aku berdiri di jendela sambil menhirup kopi panas .. enak .. ku lihat salji keputihan semakin rancak memuth di jalan .. dan di seluruh bumi moscow !!
  ya sekarang aku berada di russia .. menghabiskan saki baki pelajaranku di peringkat ijazah .. aku telah berhijrah kesini lebih 6 tahun dahulu setelah tamat spm ku .. mengikuti kursus perubatan .. alhamdulillah cita2 dan impian ku bergelar seorang doktor bakal terlaksana .. itulah jua impian kedua orang tua ku .. sejak berada di semester akhir ini .. memang jarang aku pulang ke malaysia .. cuti semester pun aku habiskan disini saja .. menyiapkan pelbagai tesis yang perlu di lakukan dengan sebaik mungkin .. aku benar2 merindui kampung halaman ku .. rindu dengan masakan mak .. rindu benar .. pabila aku menelefon mak .. mak tidak pernah jemu memberi sokongan kepadaku .. itu lah yang membuat aku bertahan di perantauan ini .. 6 tahun berada di negara orang bukan sesuatu yang mudah bagiku .. terlalu banyak cabaran yang aku lalui  .. aku mahu lekas kembali ke malysia berada di samping keluarga tercinta ..


        pulang dari hospital tadi betul2 membuat seluruh anggota badan ku sengal2 .. masakan tidak . hari ini saja aku melakukan praktikal pembedahan di jabatan ortopedik hampir 7 jam .. seluruh badan sudah berbau ubat yang bercampur .. aku alah bisa tegal biasa .. itulah bau bauan ku yang boleh aku kira sebagai pewangi rasmi ku saban hari ... usai solat isya' aku merebah kan diri di tas katil tanpa mengambil makan malam .. aku sudah biasa begitu .. sebuku roti sudah memadai buatku .. malam itu aku terlena dengan nyaman sekali .. jarang aku merasakan lena yang begitu asyik sejak sibuk di semester  akhir ini .. aku hanyut dalam mimipi malam yang tidak pernah lekang menemani tidurku ..
aku seakan tidak mahu mengiggalakan mimpi itu ..  dan tiba2 . . . . . . . . . . . . .




pintu bilik ku di buka perlahan lahan .. jam loceng terus menerus membuat bising di telingaku .. mahu  saja aku humban binatang itu keluar .. biar brkecai .. dan suasana pagi itu terasa lain benar .. aku hairan .. tidak seperti kebiasaan nya .. nyaman dan dingin pagi ini tidak sama seperti di russia .. aku bermonolong sendirian dalam keadaan mata masih terpejam .. dan tiba tiba aku mendengar suatu suara yang tidak asing lagi bagi ku ..

      " angah . . . cepat bagun hari ni result spm keluar  . . . sarapan mak dah siap tu .. "



 ya rabbi .. mimpi ??? mimpikah yang membuat aku senhingga jauh terbang ke russia .. kursus perubatan  dan segala macam hal .. ahhh bodohh ..
aku terangu mangu sendirian seperti kucing hilang anak .. aku intai di luar tingkap .. ya benar aku di malaysia  lagi .. masih di bumi malaysia  .. bukan di moscow !!

No comments:

Post a Comment