Sunday 3 March 2013

aku dan dia :)

tiba-tiba rase rajin nk online .. aku segera merebahkan jasad diatas katil .. nyaman .. aku capai lappy di atas rak .. aku tekan "button" penghidup dan seperti lazimnnya aku menunggu untuk memulakan sesi meng-online .. selalunya lappy menghadapi sedikit kesukaran untuk "on" dengan normal .. hang barangkali ,tetapi malam itu .. syukur ,, mudah benar proses nya ..

        aku segera mnerjah ke laman sosial twitter milikku .. meninjau ninjau apa yang boleh menarik perhatian ku barangkali .. ternyata hampa .. seperti hari- hari yg sudah .. aku akan diserang rasa bosan kuasa tiga apabila terlalu lama di twitter .. itulah keadaan yakni tidak ramai follower .. pastu itulah yg bakal dan pasti dirasai .. tetapi aku sudah biasa .. memuat naik status yg barangkali pengguna laman itu menganggap aku layak dilabel "syok sendiri" ,, ada aku kesah ?? persetan kan itu semua .. sama ada syok sendiri waima syok bergroup sekali pun .. tiada siapa yg peduli ..

     aku masih berlegar legar di home page twitter .. melihat rutin2 harian manusia pengguna laman itu yg aku lihat pada zahirnya sungguh setia berteman kan "burung biru" itu .. setiap detik ada sahaja coleteh yg kecil diperbesarkan .. di hebohkan dan akhirnya menjadi huru hara .. berperang di alam maya .. sumpah seranah .. semuanya berlaku disini .. aku leka membaca komen2 mereka :)

     sehinggalah aku terpandang satu raut wajah yg tidak asing bagi aku .. insan yg mula2 berkenalan dengan ku sekitar dua tahun lepas .. aku mengimbau kembali detik2 perkenalan dgnnya .. bermula nya di muka buku .. dia menghantar pesan .. dan aku terima .. dia terus cuba dan mencuba sehingga aku jatuh cinta .. agak gatal nya dia  .. membuat aku tergoda ?? uhh tidak lah smapai tergoda .. :'(
    
    aku lihat raut wajahnya sama seperti di awal perkenalan .. manis ! tapi aku perasan sesuatu yg aneh .. nama samaran nya di laman sosial itu begitu membuat aku terkedu .. tersentak seketika .. nama seorang rakan kelas aku dahulu .. yg boleh aku simpulkan agak rapat .. adakah dia kini bersama nya ?? pernah jugak aku berntanyakan itu .. gagal ! dia mengelak dari membuat konfrontasi dengan ku .. aku tahu .. itu adalah taktik yg aku kira lemah untuk membuat aku percaya bulat bulat .. sebulat pipinya ...

           sungguh tidak rasa bersalah kah dia berbuat demikian kepada aku .. yg saban hari  menanti pesanan telefon darinya ?? sedang aku menunggu dia .. dia rupanya sedang bahagia mengenali yg lain .. pernah satu ketika dia lagak bahagia tanpa sekelumit rasa bersalah memberitahu aku .. dia sedang menuggu kawan kelas ku itu untuk keluar bersama .. aku berpura pura terguris .. mahu melihat respon dia .. mana tahu dia begitu concern .. ternyata tidak !! tidak sama sekali .. dia membiarkan aku dengan perasaan aku begitu sahaja ..

        ya .. mungkin aku boleh dikalsifikasikan insan dungu yg mengharap sesuatu yg sudah jelas tidak akan dapat aku miliki .. di usia sebegini .. aku terlalu banyak bermain dengan emosi .. berperang dengan perasaan .. yang tidak aku boleh jamin siapakah pemenangnya .. aku sudah ikhlas dengan kepergiannya dengan insan lain .. aku berusaha kumpulkan segala semangat positif dalam diri ini . mungkin salah di pihak aku .. terlalu ikhlas dengan apa sahaja tindakannya . ya .. mungkin.. aku masih terlalu muda remaja untuk memiliki perasaan kecewa . tersentak dari itu aku bangun dari angan angan remaja yang kosong . . aku punyai lebih banyak matlamat dan tanggungjawab bukan sahaja kepada diri sendiri .. bahkan kepada keluarga ..

         aku kelaskan dia sebagai manusia yg sungguh cepat berubah .. habis madu sepah dibuang .. madu nya sahaja masih banyak .. tapi sudah di lemparkan menjadi penghuni tong sampah ..
aku serik untuk melalui fasa ini lagi .. aku risau terjebak lagi dengan keikhlasan yang sejati .. aku bimbang aku sekali lagi dikhianati ..

     aku tinggal kan laman sosial itu .. jari jemari aku tersa kebas seketika .. ku halakan anak panah ke "button" log off .. setidak nya aku bisa melupakan segalanya seketika .. biarlah .. biar orang buat kita .. jangan kita buat orang .. selemah itukah aku ?? hummmmmm .. berdiam lebih baik
aku pasti suatu hari nanti pasti ada kiriman pesanan ringkas menerjah telefon bimbitku .. sudah pasti dari dia ..  ketika itu .. aku pasti akan membiarkan sahaja moment itu berlalu tanpa respon .. aku serik untuk dia .. dia yang gagal menghargai ..

                                   # bangun sambil menggosok mata ,, membetul ikatan kain pelikat #

No comments:

Post a Comment